Kompetencja międzykulturowa – nowe ścieżki dla rozwoju partnerstwa wtorek 05 listopad 2013
"Kompetencja międzykulturowa – nowe ścieżki dla rozwoju partnerstwa" – pod takim tytułem odbyła się druga część szkolenia we włoskiej miejscowości Cervia w dniach od 26 do 30 października 2013 roku dofinansowanego z programu Europa dla Obywateli.
Stronę polską reprezentowali przedstawiciele będzińskich placówek oświatowych.
Od lutego do października 2013 roku grupy, które utworzyły się podczas pierwszej części szkolenia w Aalen, realizowały wspólnie projekty za pośrednictwem platformy internetowej Moodle. Celem nadrzędnym projektu grupy polskiej realizowanego wraz z niemieckimi partnerami było poznanie przez polskie i niemieckie dzieci wspólnej historii, kultury, tradycji poprzez wymianę prezentacji multimedialnych oraz uświadomienie swoich wspólnych kulturowych korzeni. Uczniowie przygotowywali prezentacje związane z polskimi i będzińskimi legendami, polską kuchnią, Będzinem, itd. Ponadto wykonywali plakaty, ulotki, przewodniki i zakładki do książek. Dzięki temu pogłębiały i poszerzały swoją znajomość mówionego i pisanego języka niemieckiego i angielskiego. Polska młodzież przygotowała również film w języku angielskim dotyczący polskiej szkoły oraz najważniejszych obiektów w mieście. Jednym z założeń projektu jest zorganizowanie polsko-niemieckiej wymiany uczniów, która planowana jest na kwiecień i maj 2014 roku. We wrześniu 2013 roku niemieccy nauczyciele przyjechali do Będzina by przygotować program wizyty uwzględniający miejsca warte zobaczenia przez niemieckich i polskich uczniów.
Spotkanie w Cervii było okazją do zaprezentowania projektów uczestników z Niemiec, Francji, Włoch, Belgii, Polski i Czech za pomocą plakatów i prezentacji multimedialnych. Polska grupa przedstawiła film promujący Będzin, który wzbudził duże zainteresowanie wśród uczestników warsztatów. Ciekawostką, którą organizatorzy zdecydowali się powtórzyć podczas szkolenia w Cervii był flashmob na rynku przed ratuszem miejskim. I tym razem reakcje ludzi były przeróżne od zaskoczenia do ciekawości. Ponadto, w ciągu trzech dni szkolenia w trzech grupach językowych – niemieckiej, angielskiej i francuskiej - odbyły się warsztaty dotyczące m. in. pojęcia integracji i płci, kaligrafii, relatywizmu kulturowego, wartości istotnych w społeczeństwie międzykulturowym oraz animacji językowej ważnej podczas pracy z dziećmi i młodzieżą. W ostatnim dniu odbyła się ewaluacja projektów oraz omówienie dalszych założeń ich realizacji.
"Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną".
![]() |
|
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola